Realistisch Reflecties
  • Home
  • Internationaal
  • Nationaal
  • Lokaal
  • Opinie
  • Over Ons
  • Nieuwsbrief
  • Doneren
No Result
View All Result
  • Home
  • Internationaal
  • Nationaal
  • Lokaal
  • Opinie
  • Over Ons
  • Nieuwsbrief
  • Doneren
No Result
View All Result
Realistisch Reflecties
No Result
View All Result
Gemaakt met Grok.

Groeiende groep Nederlanders komt niet meer rond ondanks stijgende lonen. Gek hé!?

Mark Jongeneel by Mark Jongeneel
23/06/2026
in Nationaal
Reading Time: 2 mins read
0
Share on FacebookShare on Twitter

Related Posts

Bron: TTStock Photography / Shutterstock.com

Syriër geboeid in de Nederlandse politiecel… en hij streamt live op TikTok. Hoe is dit in vredesnaam mogelijk?

24/06/2026
Bron: screenshot Youtube

Jan Dijkgraaf maakt korte metten met de hypocriete Paul Römer: “Een Römertje”

23/06/2026
Bron: MDart10/Shutterstock.com

FVD woedend op minister Karremans: “Luchtkastelen terwijl de wereld van steen en staal op instorten staat”

22/06/2026
NRC’s macabere lofzang op de drone-oorlog: waarom we geen ‘inzicht in de oorlog van de toekomst’ hoeven

NRC’s macabere lofzang op de drone-oorlog: waarom we geen ‘inzicht in de oorlog van de toekomst’ hoeven

22/06/2026

Een aanzienlijk deel van de Nederlanders heeft serieus moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Meer dan de helft van de jongvolwassenen en huishoudens met een laag inkomen haalt de maand niet meer zonder stress. Een deel betaalt rekeningen gewoon niet meer. Dat blijkt uit vers onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).

Vanaf 2012 ging het ieder jaar beter: minder mensen die lastig rondkwamen. Dit jaar is die trend keihard gekeerd. “Mensen geven aan dat ze het niet meer kunnen bijbenen”, zegt een woordvoerder van het Nibud. Bijna 40 procent van de huishoudens komt inmiddels moeilijk rond. Vorig jaar was dat nog 32 procent. Vooral jongvolwassenen, huurders en lage-inkomenshuishoudens hebben het zwaar. Van die laatste groep komt maar liefst 62 procent lastig rond. Het gaat om sentiment uit een enquête dit voorjaar. Dat kan extra somber zijn door de oorlog in Iran en de hogere brandstofprijzen. “Dat geeft onzekerheid bij mensen over hoe ze het moeten doen de rest van het jaar”, aldus de Nibud-woordvoerder.

Maar laten we eerlijk zijn: dit is geen tijdelijke dip door een oorlog ergens ver weg. Dit is structureel. Bijna een kwart van de groep met geldzorgen kan rekeningen niet meer betalen. Bijna een vijfde betaalt ze later of helemaal niet. Meer betalingsherinneringen, meer rood staan, meer betalingsregelingen en mensen die in de supermarkt ineens niet meer kunnen afrekenen. De meest genoemde oorzaken? Stijgende kosten van kinderen, boodschappen, vervoer en inboedel. Vaste lasten zijn redelijk voorspelbaar, maar de rest vliegt de pan uit. Sparen? Dat lukt al helemaal niet meer voor velen. Eén op de tien huishoudens heeft geen spaargeld. Bijna 20 procent heeft minder dan 2.500 euro op de bank.

Eén groep ontspringt de dans. Gepensioneerden hebben juist minder vaak moeite om rond te komen dan vorig jaar. “Veel van hen wonen in een afbetaald huis en zijn wat vermogender”, zegt de Nibud-woordvoerder. Vooral pas gepensioneerden kunnen ineens meer uitgeven en minder hoeven uit te geven. Klinkt logisch. Maar het zegt vooral iets over de rest: de werkende Nederlander, de jongere, de huurder die krijgt het steeds zwaarder. Ondanks al die “stijgende lonen” waar de politiek en de media zo graag over opscheppen. Want dat is de werkelijke vraag die het Nibud niet hardop stelt: waarom kun je met hogere lonen toch niet meer rondkomen? Omdat de kosten harder stijgen dan het loon. Omdat de woningmarkt kapot is. Omdat energie, boodschappen en verzekeringen door het dak gaan door belastingen, klimaatbeleid en massa-immigratie. Omdat Den Haag miljarden over de balk smijt aan alles behalve de eigen bevolking. De werkende middenklasse en onderkant betalen de rekening. Letterlijk.

Terwijl de gepensioneerden (vaak met eigen huis) en de bovenkant het nog net redden, glijdt een groeiende groep af. Dit is geen “tijdelijke onzekerheid”. Dit is het resultaat van decennia slecht beleid. En het wordt alleen maar erger als we zo doorgaan.

Dit delen:

  • Delen op X (Opent in een nieuw venster) X
  • Share op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Tags: HuishoudensLonenNederlandersNibud
ShareTweetPin
Mark Jongeneel

Mark Jongeneel

Mark Jongeneel (1987) is eindredacteur bij Realistische Reflecties, waar hij met scherpe pen schrijft over politiek, cultuur en maatschappelijke kwesties. Als ondernemer runt hij Jongeneel Incasso Support, dat ZZP’ers en MKB’ers ondersteunt met incasso en juridisch advies. Daarnaast is hij actief als raadslid en fractievoorzitter voor Slydregt.NU in Sliedrecht, waar hij zich inzet voor lokale belangen en transparantie.

Related Posts

Bron: TTStock Photography / Shutterstock.com
Nationaal

Syriër geboeid in de Nederlandse politiecel… en hij streamt live op TikTok. Hoe is dit in vredesnaam mogelijk?

24/06/2026
Bron: screenshot Youtube
Nationaal

Jan Dijkgraaf maakt korte metten met de hypocriete Paul Römer: “Een Römertje”

23/06/2026
Bron: MDart10/Shutterstock.com
Nationaal

FVD woedend op minister Karremans: “Luchtkastelen terwijl de wereld van steen en staal op instorten staat”

22/06/2026
NRC’s macabere lofzang op de drone-oorlog: waarom we geen ‘inzicht in de oorlog van de toekomst’ hoeven
Nationaal

NRC’s macabere lofzang op de drone-oorlog: waarom we geen ‘inzicht in de oorlog van de toekomst’ hoeven

22/06/2026

Geef een reactieReactie annuleren

No Result
View All Result
  • Home
  • Internationaal
  • Nationaal
  • Lokaal
  • Opinie
  • Over Ons
  • Nieuwsbrief
  • Doneren

Ontdek meer van Realistisch Reflecties

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder

%d