Door Linda van Giezen
Voor de tweede maal in zeer korte tijd verscheen er een artikeltje van Omroep Zeeland over de fractie van het FVD in Zeeland. Laat ik direct helderheid scheppen over deze betreffende fractie. Dit is een eenmansfractie waarvoor Martin Bos zetelt in de Provinciale Staten van Zeeland. Is Martin Bos dan de gehele fractie? Neen, zeker niet. Naast Martin Bos was bijvoorbeeld de heer Walravens zeer geruime tijd penningmeester. Daarnaast bestaat de fractie uit onbetaalde en niet geregistreerde adviseurs, assistenten en ondersteuners. Dit aantal loopt op tot in tientallen, maar deze mensen zijn altijd op de achtergrond. Precies daarom lijkt het alsof Martin Bos de enige persoon in deze fractie is. Niet onbelangrijk om te onthouden dat dit dus niet zo is.
Onnodig WOO-verzoek, medewerking tegen de wet in
Omroep Zeeland diende een WOO-verzoek in om de financiële administratie van de Zeeuwse FVD-fractie in te zien. Markant: fracties vallen als politieke organisatie helemaal niet binnen de Wet Open Overheid. Binnen deze wet vallen wél Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten. Statenfracties zelf genieten een uitzondering, maar dat deed er niet toe voor Omroep Zeeland. Na het verzoek had de fractie simpelweg een advocaat kunnen inschakelen om het WOO-verzoek binnen no time van tafel te vegen, maar Martin Bos is altijd erg transparant en meewerkend. Zodoende leverde hij alle bonnetjes keurig aan. Er viel immers helemaal niets te verbergen. Wanneer Omroep Zeeland een simpel e-mailtje had verzonden met het verzoek om de financiële administratie in te zien dan was ook daar gehoor aan gegeven. Nog een saillant detail: aan WOO-verzoeken gericht aan Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten wordt in Zeeland nooit gehoor gegeven…
Fophef over de Bosbonnetjes
Inmiddels is het artikeltje van Omroep Zeeland als een olievlek verspreid en hebben ook grotere mainstream mediakanalen het opgepakt. Onder anderen werd er tijd voor vrijgemaakt op de redacties van NOS, NRC, WNL, Nieuwe Revue en BNN Vara. Is de ophef terecht? Natuurlijk niet, maar geen enkele kans om het FVD te diffameren wordt uit de weg gegaan. Bovendien zien we dit soort smadelijke acties altijd als er verkiezingen aankomen in het land. Uiteraard ontstaat er morele verontwaardiging wanneer er heel hard geroepen wordt dat Martin Bos duizenden euro’s belastinggeld spendeert aan eten en drinken. Dat zou ook gebeuren wanneer gepubliceerd werd dat de SGP-familiedag is betaald met publieke middelen toch? Of wanneer zichtbaar wordt voor de lezer en kijker dat het geld van andere fracties met tienduizenden euro’s tegelijk weglekken aan adviesbureautjes, PR-bedrijfjes en traininkjes van vriendjes, toch? De media bepalen het narratief. Het vraagt dus weer enige nuance en die ga ik u brengen.
Zijn de Bosbonnetjes persoonlijke uitgaven, diefstal of andere overtredingen?
Natuurlijk niet! Jaren geleden is met de penningmeester afgesproken om alle rekeningen te voldoen met persoonlijke middelen en deze achteraf te declareren bij de fractie. Direct helder toch? Persoonlijke kosten voor bijvoorbeeld reiskosten en overnachtingen dienen ingediend te worden bij de provincie zelf. De kosten die Bos aldaar declareerde waren nihil.
Aan tafel bij WNL werd de vraag gesteld of deze uitgaven geen diefstal betreffen. Wederom natuurlijk niet! Alle uitgaven zijn verantwoord, geen enkel bonnetjes was zoek en alles valt binnen de kaders van de wet. Achteraf bezien was het wellicht verstandiger geweest om de pinpas van de fractie te gebruiken, maar gedane zaken nemen geen keer. Gelukkig zijn er nog legio mensen die met gezond verstand door de framing heen kunnen kijken. Commissaris van de Koning Hugo de Jonge heeft aangegeven dat er geen wetten overtreden zijn, maar dat hij het onverantwoord vindt. Dat komt dus van de man die ruim 5 miljard niet kon verantwoorden en nu keihard zit te liegen op televisie hierover.
Hoe zit het nou echt met die uitgaven? De nuance.
De jaren 2023 en 2024 tellen tezamen zo’n 104 weken. Er werd 117 keer geld uitgegeven aan eten en drinken. Is het absurd om wekelijks gemiddeld 1,1 keren bij elkaar te komen voor overleg, meningsvorming en/of advies? Opnieuw luidt het antwoord neen. Kon dat dan niet in de fractiekamer? Zeker wel en precies daarom zien we tussen de bonnetjes ook bestellingen via Thuisbezorgd en afhaalmaaltijden. Veel fracties huren zalen. Voor de fractie van het FVD is dat helaas zo eenvoudig niet. Het FVD Zeeland werd zelfs eerder ondanks een getekende overeenkomst gecanceld door de Koorkerk in Middelburg. Wat is beter? Een aantal keren een paar honderd euro besteden in een lokaal restaurant of € 2.000,00 aan zaalhuur elders uitgeven? Dit laat ik graag aan uw eigen oordeel over.
Rest mij nog de vraag wanneer bijvoorbeeld het CDA in Zeeland eens een WOO-verzoek gaat ontvangen. Vooralsnog is dit louter gedaan bij de fracties van het FVD, JA21 en de Partij voor Zeeland.
Voor nu zeg ik u weer gedag, vanaf Sicilië met een goede wijn in de hand en een lekkere salumi op tafel, betaald met mijn eigen centen.



